Skrytki sejfowe towarzyszą nam od pokoleń. Przechowujemy w nich oszczędności, wartości sentymentalne, pamiątki i ważne dokumenty. Pierwotnie była to skrytka w bankowych skarbcach, dzisiaj coraz częściej oferowana jest na świecie i w Polsce przez prywatnych operatorów w nowoczesnych obiektach skarbcowych.
Podstawowym celem skarbca i skrytki sejfowej jest zapewnienie odpowiedniego bezpieczeństwa przechowywanych przedmiotów i kosztowności. Nowoczesny skarbiec powinien być certyfikowany (w Polsce certyfikację nadaje Instytut Mechaniki Precyzyjnej) w odpowiednio wysokiej klasie bezpieczeństwa, zapewniać bezpieczeństwo fizyczne, technologiczne oraz regulacyjne.
Niezależnie od aspektów bezpieczeństwa fizycznego warto zwrócić również uwagę na polisy ubezpieczeniowe, jakie posiada operator skarbcowo-depozytowy lub bank. Banki zazwyczaj nie oferują ubezpieczenia skrytki sejfowej a zawartość skrytek bankowych nie jest objęta Bankowym Funduszem Gwarancyjnym. W przypadku operatorów prywatnych polisa ubezpieczeniowa jest uzależniona od klasy bezpieczeństwa skarbca i powinna gwarantować ubezpieczenie indywidualne każdej skrytki do określonej kwoty bez ujawniania zawartości.
Niezależnie od bezpieczeństwa kluczowym aspektem usługi skrytki sejfowej jest jej dostępność. W przypadku skarbców bankowych dostępność skrytki sejfowej była zawsze ograniczona do godzin pracy oddziału lub godzin wyznaczonych specjalnie dla skarbca. Zazwyczaj było to kilka godzin w ciągu dnia, wyłącznie w dni robocze. Nowoczesne skarbce prywatne są coraz częściej dostępne 24 godziny na dobę, 365 dni w roku. Obiekty te są przygotowane w sposób umożliwiający samodzielne wejście do skarbca i dostęp do wynajętej skrytki sejfowej.
Warto również sprawdzić, czego nie można przechowywać w danym skarbcu zgodnie z regulaminem. Zazwyczaj są to standardowe wykluczenia takiej jak materiały wybuchowe, narkotyki czy też rzeczy pochodzące z przestępstwa. Znaczącą różnicą pomiędzy skarbcami bankowymi a prywatnymi jest możliwość deponowania gotówki w skrytce sejfowej. W bankach nie można przechowywać gotówki w skrytce sejfowej. W skarbcach prywatnych z reguły nie ma takich ograniczeń.
Równie ważnym aspektem, szczególnie w dobie pandemii koronawirusa, jest dyskrecja i ograniczenie kontaktu z osobami trzecimi na terenie obiektu skarbcowego. Skarbce bankowe, a tak naprawdę wszystkie skarbce tradycyjne, wymagają kontaktu z personelem. Każde wejście klienta do skarbca tradycyjnego wymaga identyfikacji klienta oraz asysty personelu przy wejściu do skarbca i przy otwarciu skrytki. W bankach dodatkowo jest to często również kontakt z innymi klientami na sali obsługi klienta oraz relatywnie mała dyskrecja i poufność związana z wejściem do skarbca i skrytki. Nowoczesny skarbiec w tym zakresie jest zupełnie inaczej zorganizowany niż tradycyjny. Wstęp do skarbca i skrytki po nadaniu dostępu odbywa się bez uczestnictwa i asysty personelu a cały proces jest coraz bardziej zautomatyzowany. Klienci nowoczesnego skarbca są identyfikowani na podstawie biometrii, bez identyfikacji dokumentów. Dostęp do skarbca, skrytki depozytowej oraz pomieszczenia dyskretnego jest samodzielny i nie wymaga interakcji z personelem lub ochroną.
Ograniczenia spowodowane koronawirusem pokazały, że wiele sektorów i firm musiało drastycznie zmienić model biznesowy i ograniczyć kontakt fizyczny z klientami. Jedną z konsekwencji jest ograniczenie dostępności oddziałów i skarbców bankowych. Przy pierwszym zamknięciu gospodarki (lockdown’ie) w Polsce, na przełomie marca i kwietnia 2020, roku wielu klientów spotkało się z oczekiwaniem na wejście do skarbca nawet kilka tygodni. Oznaczało to, że w sytuacji krytycznej (epidemia, stan wyjątkowy, zagrożenie wojenne) klienci skrytek bankowych nie mają dostępu do najważniejszych i najbardziej chronionych przedmiotów i oszczędności. Skarbiec Safebox24 w Warszawie ruszył z początkiem 2020 roku. Stan zagrożenia epidemicznego oraz zamknięcie części gospodarki nie ograniczył w żaden sposób działalności skarbca Safebox24 ani godzin dostępności – był dostępny dla naszych klientów w trybie 24/7. Dodatkowo zapewniliśmy klientom komfort ozonowania i dezynfekcji obiektu, jak również ograniczony kontakt z personelem. Najważniejsza jednak była dla naszych klientów dostępność do wynajętych skrytek depozytowych oraz zdeponowanych rzeczy.
Nowoczesne skarbce powinny być przygotowane na scenariusze krytyczne, takie jak pandemia i zapewniać dostęp do skrytek dla klientów właśnie w takich sytuacjach. To w okresie podniesionego ryzyka, zagrożenia epidemicznego czy innych krytycznych scenariuszy, klienci skarbca powinni mieć możliwość dostępu do własnej skrytki depozytowej.
Wszystkie powyższe elementy warto to wziąć pod uwagę przy wyborze skarbca i skrytki depozytowej. Skrytka depozytowa Warszawa w Safebox24 – zapraszamy:)
ความคิดเห็น